برداشت گل محمدی در گلستان‌های شهر «چلیچه» استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش همشهری آنلاین، گل محمدی با نام علمی "Rosa damascena" از مهم‌ترین انواع گل‌های رز در دنیا و از مشهورترین گیاهان در تاریخ باغبانی است. این گل به علت داشتن رایحه فوق‌العاده و تنوع ارقام، در بسیاری از مناطق دنیا کشت می‌شود.
ایرانیان از نخستین کسانی هستند که از گذشته‌های دور به ویژگی‌های خوراکی و درمانی گل محمدی پی برده‌اند.

گل‌های صورتی خوشرنگ با ۳۲ گلبرگ صورتی مشابه و یکدست در اوایل صبح شروع به پدیدار شدن می‌نمایند. زمان باز شدن گل‌های گل محمدی در اوایل اردیبهشت تا اوایل تیرماه می‌باشد. و در هر منطقه مدت زمان باز شدن گل‌ها ۳۰-۲۰ روز طول می‌کشد. دوام گل حداکثر یک روز بوده و بعد از آن رنگ صورتی خوشرنگ گلبرگ‌ها به سفید می‌گراید و با اندک نسیمی گلبرگ‌ها پرپر شده و می‌ریزند.

گل محمدی مقاوم به کم آبی، آفات، امراض علاوه بر خواص درمانی دارای مزیت‌های اقتصادی فراوان مانند ارزش صادراتی و اشتغال‌زایی و جاذبه گردشگری است.

هم اکنون شماری از مزارع گل محمدی در «چلیچه» استان چهارمحال و بختیاری زیر کشت گل محمدی قرار دارد که به لحاظ شرایط اقلیمی استان از ارزش بالایی برخوردار می‌باشد و با توجه به اینکه کاشت محصول نیاز به آب کمی داشته و در زمین‌های شیب دار قابل کشت می‌باشد، علاوه بر اشتغال‌زایی، از سوددهی بالایی نیز برخوردار است.

محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک‌شدهٔ آن است که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود. برای تهیهٔ مربا و در صنایع تولید و تهیه بستنی و گل قند نیز از گل محمدی استفاده می‌شود. از گلاب و پودر گلبرگ‌های خشک‌شدهٔ این گل، به‌عنوان یک ادویه به‌ویژه در آشپزی خاورمیانه و هند استفاده می‌شود. عنبر گل به‌عنوان یکی از فراورده‌های صنعت گلاب‌گیری، مایع سیاهی است که در پایان عملیات تقطیر همراه با تفالهٔ گل‌ها در دیگ به جای می‌ماند و در طب سنتی کاربرد دارد.

در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستانی و مرتفع بودن آن گل محمدی از عیار بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IQ ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    0 0
    به به باور کنید گلها فقط در خاک ایران بوی خوش دارند گل زیاده کشورهای دیگه ولی این خاک ایران چرا اینقدر بوی خوش دارند گلها و درختان برگ ها خاک ش سفره مرتضی علی ع پهنه این خاک